fbpx

Trochu iné vysvedčenia :)

Dnes je deň vysvedčení.

Moje deti v škole si ku nemu vypýtali príbeh z Narnie :) A tak sme vkĺzli do života princa Kaspiana. So zatajeným dychom vstupujeme spolu so Suzan, Lucy , Edmundom a Petrom do Narnie.

Sú na známom mieste a predsa ho nespoznajú. Skúmajú ruiny Cair Paravel, netušia, čo sa tu stalo. … zachránia jedného z pôvodných obyvateľov Narnie a spolu s ním putujú pozdĺž rieky. Tu im vojde do cesty medveď. Lucy, tak ako je zvyknutá, sa mu prihovorí a očakáva odpoveď ( v pôvodnej Narnii sa zvieratá rozprávali s ľuďmi a boli naozaj skvelé) Medveď miesto odpovede zareve a zaútočí.

Lucy to nechápe.

-Čomu nerozumieš? Je to už dávno. Tak dlho sa ku nim správali ako ku zvieratám, až sa nimi stali… dostane odpoveď od trpaslíka.

Stop.

Jedno z detí skočí tesne ku mne a šepká:

-Ľubka, to fakt?

Takú silu má naše správanie k druhým?

Že zmenilo láskavé živé tvory na obyčajné divé zvery?

Zastaví sa mi dych. Dnes, práve dnes deťom odovzdávam vysvedčenia. Keď som robila na linke istoty, ten deň bol jedným z najťažších. Toľko zranených detí, ktoré uverili, že nemajú žiadnu hodnotu- lebo známky, ktoré im dávali vnímali ako svoju osobnú hodnotu, toľko tých, ktorí sa báli ísť domov…

Tisícky detí ich prinášajú domov

a pozerajú na seba očami rodičov, učiteľov cez známky a tak dlho vnímajú, akú hodnotu im priraďujeme, až uveria, že je ich osobná. A keďže sú známkovaní len z toho, čo sa v škole známkovať má, niektorí uveria, že nemajú žiadnu, alebo len veľmi malú osobnú hodnotu. Lebo to, za čo ich hodnotíme, sa stáva meradlom ich hodnotenia.

Pozriem sa na dieťa, čo na mňa hľadí s otázkou v očiach a zamýšľa sa, akú silu má naše správanie k druhým, akú silu majú naše slová.

Nestihnem odpovedať, lebo ona potrasie hlavou pozrie na vysvedčenia na stolíku, na ktoré hľadím aj ja a povie:

– Ako dobre, že sme si ich spolu písali! To je super, že si nám dala možnosť napísať vysvedčenie aj sebe samým a že sme mohli aj priateľom a vieš čo, napísali sme aj tebe :). Ja som to urobila tak ako ty- snažila som sa . Takže ak má naozaj naše správanie a slová takú silu, tak dnes budeme všetci prekvitať. Ďakujem. – povie a odhopsá.

Príbeh pokračuje.

A potom si dávame vysvedčenia.

A hoci zvyknem každý rok dať deťom úlohu, aby mi napísali vysvedčenie, tento rok som zabudla. Len sme na slohu rozdali čisté papiere, vysvetlili si, čo je vysvedčenie a čo ja na ňom musím hodnotiť a teda dali sme si výzvu, nech si napíšu to, čo by tam nemalo chýbať, ako to zažívali oni, čo na sebe oceňujú, čo sa im páčilo, čo zažili, z čoho majú radosť, čo objavili… A že ja im to k ich vysvedčeniu pridám, aby bolo kompletné. No- padla otázka, že keďže to zažili spolu s niekým, či môžu aj jemu… a teda nakoniec sa rozhodli, že aj ja som súčasť triedy a tak napísali aj mne

A tak sme si rozdali vysvedčenia :)- Na tých odo mńa mali lodičky, ostrov a perecentá, akí úspešní boli v danýh povinne hodnotených predmetoch. Okrem toho tam mali aj pár veľmi osobných slov presne o tom, čo som si všimla, čo oceňujem, čo považujem za ich výzvu a čo si vážim. Tvorila som ich celú večnosť a odovzdala za okamih, no s úctou a vedomím,, že tak, ako v tej Narnii, slová sú silné a niektorých sprevádzajú “celú večnosť”

A potom to prišlo. Pár vysvedčení som dostala aj ja. Je z nich čitateľný jazyk, slová a spôsob, akým je s deťmi komunikované.

Čo dávame, to sa nám vráti.

Známky a percentá “musia byť” , to podstatné je však mimo nich. Delím sa o tú krásu. A o radosť, že aj keď som ich nevyzvala, vnímajú ma ako súčasť triedy a chceli mi dopriať to, čo ja im. Sú skvelí :)

A čo by napísali svojmu učiteľovi na vysvedčenie Vaše deti?

Skúste , veľa Vám to napovie o sile slov a hodnotení, ktoré denne zažívajú. Spýtajte sa ich a ak dovolia, podeľte sa s ostatnými v komentároch.

Milá Ľubka, si šikovná a bystrá. Za pol roka si nás naučila veľmi veľa vecí. Ja ti za všetko ďakujem. A dúfam, že to takto dobre pôjde aj naďalej. 1**

Milá Ľubka, mám ťa rada a som rada že nás učíš a si hrozne šikovné ďakujem za všetko čo pre nás robíš za pol roka si nás naučila veľa vecí a bola zábava

Milá Ľubka, chcela by som ti povedať že sa ti podľa mňa za tento polrok darilo a všetko bolo dobré a mne sa páčili skupinové práce. Za mňa by si nič nemusela zlepšovať.

Milá Ľubka, tento polrok sa ti veľmi darilo. Dobre si nás učila a poslúchala si na hodinách. Si veľmi milá a poslušná. Máš zo všetkého jednotku!!!

Milá Ľubka, tento polrok sa mi s tebou veľmi dobre učilo. Si milá a ďakujem že si s nami. Robíš veľa dobrých skutkov. Si najlepšia učiteľka na svete! Ako si nás učila? Vyšlo ti to na 100%. Ďakujem, že nás učíš. Mám ťa rada!

Milá Ľubka, mám ťa veľmi rada a ďakujem ti za všetko čo si pre nás urobila. A prajem ti aby sa ti darilo aby si bola šťastná a zdravá. Ďakujem ti aj za to, že nás tak dobre učíš. Si tá najlepšia učiteľka na celom svete.

Milá ľubka, bola si super za tento polrok a chcem ti poďakovať, že sme mali s tebou elektroday alebo ďalších milión dobrých vecí. ´Dakujem že si nás naučila robiť na počítačoch a že si nás naučila vybrané slová po B,M,P. A ešte že si a že si nám kúpila tie veci na štrikovanie a že máme niekedy voľné hodiny. A ešte že nás naučila autorov napr. Hevier, Klimaček, Uličiajski.

Ľubka, si tá najlepšia učiteľka akú som kedy poznal. A som rád že môžem mať takú dobrú učiteľku. A tento polrok s tebou sa mi veľmi páčil.

Ľubka, bola si veľmi milá učiteľka. Ďakujem ti za to, že nám vždy keď nazbieram sto zelených kariet tak si môžeme vybrať nejakú odmenu. Zlepšiť by si mohla to, že cez veľké prestávky by si mohla zapnúť spievanky vybranky. Dávam ti Ľubka percent 100.

Milá Ľubka, ďakujem za všetko čo si pre nás urobila. Dobré veci.

You may also like...